Běh nebo chůze? Co je zdravější?

Běh nebo chůze? Co je zdravější?

Delší procházka nebo běh na kratší trať? Co upřednostňujete vy? Vědecká studie přináší zajímavé výsledky.

Vědci zjistili, že chůze je pro zdraví člověka zdravá stejně jako běh. Pokud ale chceme, aby měla procházka stejný efekt jako běh, musí být delší. Vědecká zjištění dokazují, že dlouhá procházka pomáhá stejně, jako běh při snižování vysokého krevního tlaku, vysoké hladiny cholesterolu či při cukrovce. Studie Lawrence Berkeley National Laboratory v Kalifornii jasně říká, že použitá energie je důležitější než intenzita. Zprávu přinesl britský Daily Mail.

Hbitá delší procházka je stejně dobrá jako běh při omezování rizika srdečních onemocnění. Profesor Paul T. Williams říká, že výsledky studie byly překvapivé, ale rozhodujícím faktorem byl počet spálených kalorií při té které činnosti. „Chůze a běh jsou ideálními pro zdraví … protože zahrnují stejné skupiny svalů a stejné činnosti vykonávané s různou intenzitou,“ říká profesor Williams.

Co na to „říkají“ čísla?

Srovnávat by se tak dala procházka dlouhá cca 7 kilometrů s během na téměř 5 kilometrů. Rozdíl je samozřejmě i v délce porovnávaných činností. Zatímco procházka by trvala asi hodinu a 15 minut běh by zabral přibližně 38 minut. Studie trvala šest let a analyzovala více než 33 tisíc běžců a 15 045 chodců. Celková energie vydaná lidmi na procházce a běžci měla podobné výsledky při snižování vysokého krevního tlaku, vysoké hladiny cholesterolu. Výsledky byly vidět i při cukrovce a ischemické chorobě srdeční.

Vědci na rozdíl od jiných studií se vědci zaměřili ne na čas, ale na vzdálenost, kterou chodci prošly a běžci proběhly. „Čím více běžci běželi a chodci prošly, tím lepší přínos to mělo pro jejich zdraví. Pokud je množství energie stejné u obou skupin, pak jsou srovnatelné i zdravotní přínosy, „dodává
Williams.

Riziko onemocnění se pohybem snižuje

Mezi běžci, jejichž studie sledovala byla asi polovina mužů s průměrem 48 let a u žen 41 let. Mezi lidmi, kteří byli testováni na procházkách bylo 21 procent mužů s průměrným věkem 62 let. Průměr věku žen byl 51 let. Mezi chodci bylo i velké procento kuřáků a lidí s nadváhou.

Vědci zjistili několik zajímavých ukazatelů. Riziko vysokého krevního tlaku u běžců se snížilo o 4,2 vysoký cholesterol o 4,3, cukrovky o 12,1 a ischemické choroby srdeční o 4,5 procenta. Mezi „turisty“ se snížilo riziko vysokého krevního tlaku o 7,2 procenta, vysokého cholesterolu o 7, cukrovky o 12,3 a ischemické choroby srdeční o 9,3 procenta.

Čtěte: Zásady pitného režimu, pro ty, kteří se hodně hýbou

U vědců panuje shoda mezi čísly protože složení obou skupin bylo statisticky ekvivalentní. Profesor Williams říká, že běžci většinou vynaloží více energie než lidé na procházce, proto mohou být jejich výsledky lepší. Statistiky v Británii píší, že lidé by během týdne měli cvičit 150 minut středně těžce ale 75 minut intenzivního cvičení. Třem čtvrtinám britské populace se však tato čísla nedaří naplňovat.

Každý váš pohyb je pro naše tělo zdravý, proto neseďte před televizí nebo počítačem a udělejte něco dobré pro vaše tělo.

Běh nebo chůze? Co je zdravější?

Běh nebo chůze? Co je zdravější?
Rate this post

Add Comment